Ciaoooo - Reisverslag uit Piacenza, Italië van Roos Zande - WaarBenJij.nu Ciaoooo - Reisverslag uit Piacenza, Italië van Roos Zande - WaarBenJij.nu

Ciaoooo

Door: roosvanderzande

Blijf op de hoogte en volg Roos

27 Februari 2011 | Italië, Piacenza

Ciao Ragazzi,
De afgelopen week hebben we kennis mogen maken met het Italiaanse leersysteem… wat betekend; zitten en luisteren. Zelf zeggen ze dat het een interactieve les is, wat betekend dat de leraar vragen stelt tijdens de les en ze binnen 5 seconden ook weer zelf beantwoord. Het is dus best zwaar om 6 uur lang zit te luisteren naar een vent met een zwaar Italiaans accent zonder dat hij ook maar een seconde in de gaten heeft dat de hele klas ligt te slapen.

We hebben inmiddels al aardig wat nieuwe vrienden gemaakt in de klas. Onze klas bestaat officieel ongeveer 30-35 leerlingen waarvan er 8 buitenlands zijn(met onszelf meegerekend).We zijn zaterdag met z’n allen uitgeweest, het was erg gezellig, en ook fijn om een keer tegen andere mensen te praten:P. Verder zijn er ook een paar Italianen met wie we het goed kunnen vinden(en die goed Engels spreken), dus vrienden maken is dus niet zo’n probleem! De rest van onze klas kan bijzonder slecht Engels(ik weet ook niet wat ze dan te zoeken hebben in een in het Engels gegeven master) dus het is erg moeilijk om met ze te communiceren.

Helaas is het hier in Piacenza nog steeds niet veel beter weer als in Nederland… Het is hier ongeveer 10 graden of minder en het regent veel… We hadden het plan om morgen naar Milaan te gaan om de rest van de stad een beetje te bekijken, maar met dit weer weten we dat dus nog niet zo zeker.

In het begin hadden we het erg moeilijk met onze draai te kunnen vinden, maar naarmate de tijd verstrijkt gaat het al steeds beter met ons… we kunnen ons al een klein beetje verstaanbaar maken met behulp van de handige mini woordenboekjes en hebben inmiddels ook al brood en ander eten gevonden wat goed te eten is… Het enigste wat we nog niet hebben is een fiets… we hebben alle 2e hands fietsenwinkels al gehad maar ze hebben hier geen(!!) 2de hands fietsen op dit moment..:( aankomende week zou de fietsenvent er misschien een paar in de aanbieding hebben dus we gaan gewoon die vent net zolang stalken totdat we er een krijgen! Dat het zolang duurt om een 2de hands fiets te krijgen maakt de verleiding des te groter om er een te stelen:O, hahah de fietsen staan hier zo slecht op slot dat je denk ik het gemiddelde slot open kan maken met je handen, voeten of een gewone schaar… Maarja dit is Nederland niet dus we hebben besloten dat we het beter niet kunnen doen… (vinden die mensen hier vast ook fijner)

Trouwens last but not least….. wat ik nog niet verteld had is dat op onze prachtige veel-te-dure-privé-school niet eens normale wc’s te vinden zijn…:O dit is egt het ergste wat ik ooit in mijn leven heb gezien:O…. wegens hygiëne hebben ze hier in plaats van wc’s van die gaten in de grond(voor iedereen die ooit in Frankrijk langs de weg maar de wc is gegaan; JA, DIE JA) ik geloof best dat die dingen hygiënischer zouden kunnen zijn maar niet als je die dingen niet om de paar uur schoonmaakt en als het een gemengd(!!!!!!) toilet is, mannen zijn blijkbaar niet zo goed in richten en vrouwen moeten dus op diezelfde wc’s helemaal op je hurken……(de rest bespaar ik jullie) anyway dat wil je dus niet. Heb trouwens het hele schoolgebouw rondgelopen en ze hebben 1 of 2 normale wc’s voor gehandicapten maar daar heb je een speciale sleutel voor nodig… en daar kom ik helaas niet voor in aanmerking. Dus zit er niks anders op dan het de hele dag proberen op te houden… of gewoon gaan….

Buonasera!
Baci, Roos

• 27 Februari 2011 - 20:49

Lori:

Hahaha super grappig! Je kan toch ook gewoon doen alsof je gehandicapt bent ;) anyway veel plezier nog daar en hopelijk zie ik je snel hier, zou leuk zijn! Liefs xx

• 27 Februari 2011 - 20:51

Roos Van Der Zande:

Oja,
    Voor iedereen die foto's wilt kijken en ze nog niet gezien heeft... je kan ze vinden bij het reisverslag Eeste week in Italie of anders gewoon in het fotoboek!
    xx

• 27 Februari 2011 - 21:11

Iris:

Klinkt goed!
    Vooral dat gat in de grond. Haha. Krijg flashback's van roze wc-papier en gaten in de grond in frankrijk. Hihi.
    Interactieve les is wel erg handig als je een paar uurtjes slaap in te halen hebt, echt wat voor mij dus :)
    Wil snel langs komen, moet je het me maar allemaal laten zien.
    Tot skypsssss
    xxx

• 28 Februari 2011 - 11:10

Mieke:

ciao bella

die pot op school krijg je onder de knie, als je maar nodig genoeg moet!

• 28 Februari 2011 - 15:14

Kyara:

ciao.
    hahaha dat verhaal met die wc zal ik nooit meer vergeten ;d
    xx

• 26 Maart 2011 - 22:30

Brigitte:

Oh roos vreselijk zo'n gat in de grond; ik begrijp je helemaal. Je kan nog altijd een Tena Lady overwegen maar past zo moeilijk in een stringetje :-)
    Alles went !!

Ciao Bella